Olika typer av friskvård

Om din arbetsgivare är ansluten till en Friskvårdsaktör kan du boka friskvård hos mig via dem. Jag är ansluten till Epassi fd Actiway.
De friskvårdstjänster som jag erbjuder är Coaching, Stresshantering, Meditation, Mindfulness, Kostråd , Viktnedgång & motion och Reikibehandling.
Du kan läsa mer om hur jag jobbar med Stresshantering och Viktnedgång & motion  här nedanför

Det brukar även gå bra att lämna kvitto till arbetsgivaren för att kunna utnyttja friskvårdsbidraget. 

Stresshantering

När man utsätts för mycket stress utan regelbunden återhämtning och avslappning ökar spänningarna i kroppen. Axlarna åker upp och det är lätt att få ont i huvud, nacke och axlar. När stressen har pågått länge kan det hända att sömnen blir sämre. Kanske vaknar man vid fyratiden på morgonen av stresstankar som surrar i huvudet. Den ökade tröttheten gör att det är lätt hänt att välja snabba kolhydrater för att få en energikick som kortsiktigt känns uppiggande. Tröttheten gör också att det är lätt att ta en till kopp kaffe för att piggna till. Motion hinner man inte med för allt annat som ska göras först och så vill man ju komma i säng i tid på kvällen eftersom man är så trött. Försämrad sömn, spänningar i kroppen, snabba energikickar från kaffe och mat ger lätt ökad oro och stress och det är lättare att bli sjuk när kroppen inte är i balans. Det kan lätt bli en negativ spiral som är svår att komma ur.

När du kommer till mig för att jobba med stresshantering börjar vi med att titta på vad det är som stressar dig och vad det är som är lätt för dig att förändra för att bryta den negativa spiralen. Vi sätter upp ett önskat läge och tittar på hur du kan ta dig dit. Vi sätter upp delmål för att se rörelsen mot förändring. Jag jobbar mycket med meditation och mindfulness för att på så sätt skapa avslappning och få syresättning av din kropp och själ.

Viktnedgång och motion

När man har gått upp i vikt är det lätt hänt att man blir ledsen och besviken, man kanske börjar gömma sig i stora kläder för att man skäms över sin viktuppgång. Man kanske inte känner sig bekväm med att visa sig i träningskläder på ett gym, så man tränar inte. När man är ledsen är det lätt hänt att man äter mer, tröst-äter. Den mat man väljer då kanske inte heller är den bästa. Man kanske väljer att äta snabba kolhydrater som ger en snabb belöning. Kroppen sätter då igång att ta hand om all energi man har stoppat i sig, vilket resulterar i ett högt insulinpåslag som ger trötthet och energilöshet, så vi äter mer – snabba kolhydrater. Nu är den onda cirkeln i gång. Dålig mat ger ett ökat sug efter dålig mat. Viktuppgång ger en nedstämdhet som gör att man slutar röra på sig. Dålig mat och lite motion ger ökad trötthet som i sin tur ger ökat sug efter mat.

Vill du ha en mer hälsosam livsstil, gå ner i vikt och motionera mer?
Tillsammans tittar vi på din livssituation och hittar ett realistiskt mål för vårt arbete framåt. Vi tittar på vad det är som gör att din livssituation ser ut som den gör och utforskar vad som är möjligt att förändra. Med hjälp av delmål och uppföljning jobbar vi med att skapa din förändring så att du kan bryta den onda cirkeln. Jag jobbar mycket med mindfulness och meditation för att du ska få lugn och för att lättare kunna få kontakt med känslorna.

Jag har min mottagning i Stockholm.  Vill du träffa mig kontaktar du mig här. Du hittar också mina kontaktuppgifter och ett kontaktformulär på kontaktsidan.

Jag är medlem i Psykosyntesförbundet och följer deras etiska regler

Jag har patientansvarsförsäkring.